Even naar Rome fietsen? zondag 20 juni- zondag 25 juli 2010.
Reisverslag van Hans van Druten
.
.
OP
TIJD!
Al voor mijn fietstocht had ik
beloofd aan Kees van Dijk (een bekend lange- afstandsfietser met veel
tips) om
meteen na afloop een stukje te schrijven over mijn tocht voor de
web-site van
de TVH. Ja, en als ik dat beloof, dan
doe ik
dat ook! Hierbij 2 jaar later enkele
nuttige
ervaringen voor de fietser die dit ook aandurft!
.
DE
REITSMA-ROUTE
.
In 2005 kreeg
ik de smaak van lange afstandstochten te
pakken.
Ik wandelde
in precies 100 dagen van Hoensbroek naar Santiago.
Maar ja, wandelen kost veel
tijd en
fietsen gaat sneller.
Dus een fietstocht naar Rome
lag een
keer voor de hand.
Met mijn ouwe vriend Jos vertrok ik op maandag 21
juni vanuit
Utrecht.
Wij zouden de Reitsma-route
doen:
2200 km door Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Italie.
De route hadden wij bij ons in
3
handige pocketboekjes met rechts een kaart van ongeveer 10-15 kilometer
en
links de beschrijving over de route en gegevens zoals campings, hotels
en
dergelijke.
(onderweg kwamen we natuurlijk
mensen
tegen met GPS, gedetailleerder, maar geen overzicht!)
Meestal waren de
route-overzichten
prima. Maar niet in de steden. De boekjes waren nieuw.
Maar de steden veranderden per
maand.
‘Sla rechtsaf en rij over het viaduct?’, zei
Reitsma.
Geen viaduct te zien! In de
steden
heb ik vaak op de stand van de zon gereden.
Ik wist dat ik naar het zuiden
moest
en na 2 uur kwam je dan wel weer een keer op de route terecht.
Wat hebben wij die Reitsma
dikwijls
vervloekt.
Ik hoor het Jos nog zeggen:
‘Als ik
die kerel in mijn handen krijg dan is hij voor mij’.
‘Nee, nee, ik
eerst’ , zei ik dan.
Kijk, zo krijg je nou ruzie!
.
WAT
WAS HET HEET
.
Toen wij ‘s morgens
vertrokken op 21
juni was het fris en ik trok mijn trui
aan.
Na een uur ging die uit,
onderin mijn
tas en die kwam er pas terug in Nederland weer uit.
Wat is het heet geweest
onderweg,
niet te geloven!
In Duitsland voelde ik na drie
dagen
in de hitte een zonnesteek opkomen.
Ik moest gaan fietsen met een
natte
handdoek op mijn hoofd.
Waar was ik aan begonnen?
Waarom niet
lekker thuis met mijn vrouw naar het zwembad?
(In plaats van met een lelijke
kerel
op een hete hotelkamer).
In Oostenrijk hebben wij een
halve
dag regen gehad. Warm water!
En voor de rest alleen maar
hittegolf. Ook in Italie vielen de mussen van het dak.
Vooral ’s middags.
De Italianen lagen
allemaal in bed en wij op helemaal alleen het fietspad.
Elk dorp had wel een digitale
thermometer. 42 graden! Het volgende dorp 43 graden!
Wij moesten wel doorfietsen.
Wij
hadden een vliegtuig
geregeld voor 25
juli.
In de Italiaanse dorpen stonk
het
dikwijls bij binnenkomst. Eerst was er dan een pleintje waar alle
vuilnisbakken
stonden. En die puilden allemaal uit! Door de hitte ging het lekker
dampen.
De zwaarste klap kregen wij op
de
laatste fietsdag. Eerst door Rome, dat ging goed.
Later op de dag fietsten wij
naar het
dorp Ciampino, waar het vliegveld ligt.
20 km op een vierbaansweg,
bloedheet,
langs het voortrazende verkeer met Italianen die naar hun voorhoofd
wezen. Op
het vliegveld vonden wij geen plek voor de nacht.
Doorfietsen dus naar het dorp.
Een
treurige plek, mensen! Het
plaatsje was
in een rechte lijn door een hek van kilometers lang gescheiden van het
vliegveld. Vanaf je terras kon je de hele dag de vliegtuigen zien dalen
en
opstijgen.
Gelukkig kon je er heerlijke
spaghetti eten en de wijn daar maakte ook veel goed!
.
.
ROUTE-BOEKJE
BIJNA PAP.
.
Die halve dag regen in
Oostenrijk
maakte mij duidelijk dat ik niet het beste materiaal had meegenomen. Ik
was op
stap met 2 fietstassen van de Hema van 9 euro per stuk. Iedere fietser
die wij
onderweg tegenkwamen had mooie
waterdichte Ortlieb-fietstassen.
Waarom had ik dat niet?
Mijn bagage had ik in plastic
zakken
opgeborgen, maar toch was de binnenkant van de fietstassen al kletsnat
geworden. Shit, mijn kleren vochtig. ‘Jos, heb jij voor mij
nog een droog
T-shirt?
Ja, maar dat trek ik zelf aan.
Ga
maar onder de Fohn staan.’ (Dat noemt zich een vriend.)
.
Mijn route-boekje zat voorin
in een
klein fietstasje op mijn stuur.
En op dat boekje waren
allemaal
regendruppels terechtgekomen.
Daardoor gingen de bladzijdes
meteen
aan elkaar plakken. En iedere avond moest ik 2 weken lang met het
spaghetti-mes
de bladzijden van de volgende dag voorzichtig lospeuteren.
Eigenlijk moesten ze
zo’n boekje
geplastificeerd aanleveren.
Waarom denkt die Reitsma niet
eens
een keer na? Toen dacht ik wel, had ik maar een GPS.
Met meer regen was het
route-boekje
echt pap geworden en wie weet was ik dan in Moskou beland ipv Rome.
.
KETTINGBREUK
OP ALPENCOL.
.
Ik heb de tocht gereden op
mijn
Koga-Myata-roadspeed.
Een lichte fiets van 12 kg die
heel
soepel loopt.
Die was toen 3 jaar oud en ik
rij
daar nu nog steeds dagelijks mee naar mijn werk.
Op de Koga kon ik met 2
fietstassen rijden
, dus niet teveel
bagage: Want u weet: Alles
wat je niet
meeneemt is meegenomen! Zo kon ik ook in de Alpen nog goed uit de
voeten.
De heuvels in Italie waren
natuurlijk
korter maar dikwijls veel heftiger en steiler dan de Alpen.
Ook daar heeft mijn fiets het
prima
gedaan. Ik heb een Giant-race-fiets. Waarom heb ik toch ook niet meteen
een
Koga gekocht? Stom, maar ja, die fietsenmaker natuurlijk met zijn mooie
praatjes.
Daar ben ik meteen ingetuind.
Maar
als ik mijn Giant nog eens inwissel dan neem ik een Koga.
Of toch een Trek? (Armstrong,
doping-Lance)
Onderweg heb ik met mijn fiets
drie
keer een probleem gehad.
In Koblenz een keer een lekke
band.
Op de eerste Alpencol voorbij
Bludenz
brak mijn ketting! Daar had ik natuurlijk geen verstand van! Een boer 3
kilometer verderop kreeg toen opdracht van zijn vrouw om mij met mijn
fiets in
de auto te laden en naar de fietsenmaker in Bludenz te rijden. Terug de
berg
af.
De fietsenmaker had dat
natuurlijk zo
voor mekaar. Na 2 uur konden wij weer verder naar St Anton.
Later, voorbij Assisi is op
een
pauzeplek mijn fiets een keer van de standaard gevallen.
Daardoor ging het voorspatbord
flink
klemmen tegen het wiel.
Daar moest ook een
fietsenmaker
onderweg aan te pas komen.
Voor de rest is alles goed
gegaan en
de tocht met het vliegtuig is ook zonder schade verlopen.
Kosten destijds van vervoer
van de
fiets met het vliegtuig (tarief Ryanair) was € 40,-, terwijl
vervoer met de
vrachtauto vanuit Rome €120,-!
.
WAT
WAREN DIE DUITSERS STIL.
.
Eigenlijk was het grootste
deel van
de route een lust voor het oog.
Nederland was mooi. De
Utrechtse
heuvelrug, rivieren en uiterwaarden en ooievaarsnesten.
Het enige wat tegenviel was
dat er op
maandag nergens een kop koffie te krijgen was.
Ook de route tussen Venlo en
Roermond
leidde langs de Napoleonbaan met veel verkeer.
Duitsland was geweldig. Overal
goedkoop onderdak (tussen 35 en 60€ voor een kamer met ontbijt
voor 2 personen,
hoewel na 2 weken namen wij 2 eenpersoonskamers, want het valt niet mee
constant met een man op een slaapkamer), lekker eten en drinken voor
weinig
geld en prachtige natuur.
Lekker fietsen langs de Roer,
Rijn en
de Donau op weg naar de Bodensee.
De meeste fietspaden waren
halfverhard. Honderden kilometers lang.
Eigenlijk een wonder dat wij
met 2
fietsers op het hele traject maar een keer lek zijn gereden.
Onderweg passeerden wij veel
mooie
steden: Koblenz, Heidelberg, Tubingen en Sigmaringen.
’s Avonds telkens
ergens anders
voetballen kijken. Het WK was bezig in Zuid-Afrika.
In Friedrichshafen hebben wij
gekeken
naar Nederland-Brazilie. Ha, wat waren die Duitsers stil!
.
JUCHREIZ IN OOSTENRIJK?
.
In Bregenz in Oostenrijk
hielden wij
onze eerste rustdag. Waarom eigenlijk dacht ik?
Ik was helemaal niet moe. Maar
ja.
Als je met zijn tweeen bent, dan is het toch geven en nemen.
In Oostenrijk kreeg ik 2 dagen
later
last van een bekende fietserskwaal. Pijn aan mijn achterwerk.
Dus op naar de apotheek in
Bludenz.
Eerst vroegen ze me of ik Juchreiz had. Juchreiz? Was ist denn das? Op
een
gegeven moment snapte ik het? Aambeien! Nein, nein, das behindert mich
total
nicht. Ja, haben Sie dann eine
offene
Wund? Eine offene Wund? (Ik wilde nog zeggen, ja eine ganz grosse im
mitten,
maar ik dacht, Hans jong hou je toch in). Ik kreeg een wonderzalf die
ik maar
eens in de drie dagen hoefde op te brengen als een soort film op de
huid. En
dat werkte prima.
De afdaling van de Reschenpas
in
Oostenrijk naar Merano in Italie was een van de mooiste stukken van de
route.
80 kilometer bergaf langs meren en door boomgaarden.
.
.
AUTO-ASFALT.
.
Wij zijn later een stukje in
westelijke richting gereden naar het Garda-meer om met de boot van Riva
naar
Garda te varen. Een mooie tocht, maar wel overal heel druk. In Garda
hebben wij
naar de wk-finale gekeken. Al die Italianen juichten als gekken toe
Spanje
volstrekt ten onrechte scoorde vanuit buitenspelpositie. Wat een
rotland
Italie!
In Italie moesten wij door
verschillende grote steden. Dat was enerzijds heel mooi en aan de
andere kant
erg afzien en zoeken met
fietsen.
Allemaal mooie steden: Verona, Trento, Ferrara, Ravenna en Rome. Maar
in al die
steden moesten wij op zoek naar de juiste weg. Vanaf
Verona waren er ook geen fietspaden meer. In de Po-vlakte
op weg
naar Ravenna was dat geen probleem, maar daarna zaten wij toch
behoorlijk aan
het auto-asfalt vastgeklonken. Wij hebben gekozen voor de oostelijke
route
vanwege de weg naar Assisi en omdat de heuvels in Toscane mijn
reisgenoot niet
zo aanspraken.
In Ravenna kozen wij ook nog
een keer
voor een rustdag. Wij hadden al dagen gefietst met een temperatuur van
rond de
40 graden en ik voelde mij net een gekookte kreeft.
En wat deden wij op onze
rustdag?:
met de bus naar het strand! Hoe is het mogelijk?
Ja, wij zochten verkoeling!
Stom,
stom, natuurlijk, want toen wij uit die kokende stadsbus stapten en
naar het
strand keken, kreeg ik spontaan al blaren onder mijn voeten.
Na Ravenna was Assisi nog een
hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk.
Maar wat fietsen betreft vond
ik
vooral het gedeelte van Ravenna naar Rome minder imposant dan het
voorgaande
gedeelte. Veel langs autowegen, en drukke dorpen met vuilnisbelten.
Al met al, een heel
mooie tocht. Maar op zo’n tocht maak je ook altijd een paar
dingen mee die je
een volgende keer anders zou doen.
Ik wil best nog
eens hoewel ik nu geen plannen heb. Het volgende zou ik dan anders doen:
.
-Betere fietstassen
meenemen, die echt goed beschermen tegen regen.
-Een tentje en een
slaapzak meenemen om niet afhankelijk te zijn van hotels. Als je in een
hotel
gaat of pension moet je toch heel dikwijls een stad opzoeken en dan zit
je
altijd en vooral in Italie in de grootste drukte die je maar kunt
bedenken,
aangevuld met hitte en massa’s toeristen.
-In Italie zou ik
nu natuurlijk kiezen voor de route via Florence door Toscane en buiten
de
steden om.
-Toch overwegen om
een GPS aan te schaffen.
-Een
geplastificeerde route-kaart.
.
Wie het ook eens
wil proberen wens ik bij deze alvast veel plezier.
.
Uw Rome-reiziger.
Hans van Druten